سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز

لطفا از تمام مطالب دیدن فرمایید.

ام ابیها

زهرا که عنایتش به عالم برسد               باشد که به فریاد دل ما برسد


یا رب سببی ساز که در روز حساب       پرونده ما به دست زهرا برسد




حضرت فاطمه (س) کیست ؟


نام : فاطمه  -   لقب : زهرا-  محل تولد : مکه  - نام پدر : حضرت محمد (ص)- نام مادر : حضرت خدیجه (س)


تاریخ تولد : به روایتی20 جمادی الثانی سال 5 بعثت  - تاریخ شهادت : 3 جمادی الثانی سال یازدهم هجری قمری


مدت عمر :به روایتی 18 سال - مرقد مطهر : مدینه (قبرستان بقیع)


لقبهای معروف حضرت فاطمه (س) عبارتند از : زهرا- صدیقه– کبری- طاهره- انسیه- بتول- زهره- حوریه- محدثه.


از امام صادق (ع) نقل شده که خداوند متعال خطاب به پیامبر اسلام (ص) فرمودند : اگر تو نبودی موجودات را نمی‌آفریدم و اگر علی (ع) نبود تو را نمی‌آفریدم و اگر فاطمه نبود شما دو نفر (پیامبر و علی (ع)) را نمی‌آفریدم. همچنین در روایتی از امام صادق (ع) سؤال شده که معنی جمله (حی علی خیرالعمل) که در اذان گفته می‌شود چیست و ایشان فرموده‌اند : بهترین عمل، نیکی به حضرت فاطمه (س) و فرزندان اوست. حضرت فاطمه زهرا (س) به "" انسیه حوراء "" نیز شهرت دارند زیرا در عین اینکه یک انسان و مخلوق زمینی هستند ، روح بهشتی و ملکوتـی دارند. پیامبر گرامی اسلام (ص) فرمودند : برترین زنان عالم چهارنفرند : 1 -  آسیه 2- مریم  3  - خدیجه 4- فاطمه . حضرت فاطمه زهرا (س)  پنج ساله بود که مادر گرامی‌اش حضرت خدیجه رحلت نمودند و ایشان همواره یار و غمخوار نیکویی برای پدر بودند. پیامبر هرگاه به سفر میرفتند، آخرین نفری که با او خداحافظی می‌کرد حضرت فاطمه بود و در مراجعت اولین کسی را که ملاقات می‌نمود باز هم حضرت فاطمه بود. رسیدگی و محبت حضرت فاطمه به پدرشان آنچنان زیاد و پرشور و مالامال از ارادت و معنویت بود که به ام‌ابیها (مادر پدرش ) شهرت یافت.


یکی از شکوهمندترین وقایع که در سال اول و دوم هجرت در مدینه رخ داد، ماجرای خواستگاری حضرت علی (ع) از حضرت فاطمه (س) در سال اول هجرت و ازدواج آن دو بزرگوار در سال دوم هجری است. در مورد پیوند ازدواج حضرت علی و فاطمه پیامبر فرمودند که : من فاطمه را به ازدواج علی در نیاوردم مگر آن هنگام که خدا آنرا به من فرمان داد. پیامبر در شب عروسی فاطمه زهرا (س) دست او را در دست حضرت علی نهاد و به حضرت علی فرمود : ای علی، دختر رسول خدا بر تو مبارک باد. فاطمه همسر نیکویی است. شخصی خدمت امام جعفر صادق (ع) رسید و معنی فاطمه را از امام سئوال کرد : امام صادق (ع) فرمودند : فُطِمَت مِن الشِّر. به خاطر آنکه ازهر گونه بدی جدا شده است. 


امام علی (ع)  و حضرت زهرا (س) حدود 9 سال با هم زندگی مشترک داشتند. در زمان شهادت حضرت زهرا (س)، امام حسن حدوداً 8 سال، امام حسین هفت سال و حضرت زینب (س) شش سال داشتند. در خصوص تاریخ شهادت حضرت فاطمه (س) ،  دو روایت معروف وجود دارد که یکی  هفتاد و پنج روز بعد از رحلت پیامبر و دیگری که بیشتر مورد نظر شیعیان است ،  نود و پنج روز بعد از رحلت پیامبر اکرم (ص) یعنی سوم جمادی الثانی سال یازدهم هجری قمری را گفته اند که این فاصله تقریبا سه هفته ای را در ایران ، دوستداران اهل بیت (ع) تحت عنوان ایام فاطمیه عزاداری کرده و با برگزاری مجالس روضه به عرض ارادت به ساحت مقدس و ملکوتی حضرتشان میپردازند . (منبع : کتاب سیره  چهارده معصوم ( ع ) نوشته محمدی اشتهاردی ).     


            ای آنکه خدا زخلقتت ناز کند             لطفت گره از کار همه باز کند 

احادیثی در شان حضرت زهرا علیها السلام 

امام رضا علیه السلام می فرمایند: 


«اول من جعل له النعش فاطمة ابنة رسول الله، صلوات الله علیها وعلی ابیها وبعلها وبنیها; 


نخستین کسی که پس از مرگش برای او تابوت ساخته شد، فاطمه علیها السلام دختر رسول خدا صلی الله علیه و آله بود; درود و صلوات خدا بر او و پدر و شوهر و فرزندانش باد .»


احترام به نام فاطمه علیها السلام

امام صادق علیه السلام می فرمایند: 


به شخصی که نام دخترش را فاطمه گذاشته بود، فرمود:«… اذا سمیتها فاطمة فلا تسبها و لاتلعنها ولاتضربها; حالا که نام او را فاطمه گذاشته ای، پس دشنامش مده، نفرینش مکن و کتکش مزن .»


تسبیحات حضرت زهرا علیها السلام

امام باقر علیه السلام می فرمایند: 


«ما عبد الله بشی ء من التحمید افضل من تسبیح فاطمة علیهاالسلام … ;


 

خداوند در حمد و ستایش به چیزی برتر از تسبیح فاطمه علیها السلام عبادت نشده است .»






تاریخ : شنبه 93/10/13 | 4:9 عصر | نویسنده : حسین ستاوی | نظرات ()

 

بسم رب المهدی






تاریخ : چهارشنبه 93/10/10 | 9:46 عصر | نویسنده : حسین ستاوی | نظرات ()
<      1   2      
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • سحر دانلود